Saturday, February 19, 2011

Buku 555 tak sah.

18hb Februari 2011. Macam biasa lepas aku berlagak main gaya Lin Dan dengan member member aku, Cafe Ayahanda lah port paling best untuk hilangkan kering tekak.

Aku, Monotonous, Z, Dania dengan Aiza menuju ke port lepak kami. Aku dan Aiza tak bawak duit, jadi Monotonous jadi mak kami time tu, sumber duit kami. LOL

Bagaikan pemain pemain badminton kebangsaan, kami berlari lari berlumba ke cafe tersebut, kononnnya kami ini pelajar pelajar paling CERGAS di situ, *Padahal nampak macam kanak kanak.

Sorang demi sorang dari kami order air. Mintak air je, tak makan.

Dah dapat ayak, apa lagi. bantai lah sampai habis. Sambil sambil tu cokcekcokcek. Tapi aku? lebih banyak mendiamkan diri, tak tau nak cakap apa sangat.

dania dengan Aiza balik dulu, jadi yang tinggal hanyaalah aku, Monotonous dengan Z. Minum punya minum, dan akhirnya habis sebelum azan Magrib berkumandang. Aku biarkan aje si Monotonous yang merangkap mak tipu tipu aku pergi kaunter bayar air.

Dah selesai segala urusan, hati aku rasa tak sedap, "Si Monotonous ni dah bayar ke eh air aku?"". disebabkan nak berprasangka baik, aku pun fikir dia dah bayar. 

Azan dah start berkumandang, aku ajak Monotonous berlumba sapa sampai rumah dulu. Lari punya lari, Z je yang sedar BUDAK CZECH yang aku pernah minat dulu ada di tempat kejadian, ALAMAK malulah aku dia nampak aku macam kanak kanak riang berlari lari. 

Sampai kat tangga 3, Monotonous stop, aku pun stop. there is something that is going wrong here. Aku mulakan bicara, "weh, tadi bape ekh? RM1.40 kan? ti kat atas, ingatkan aku bayar balik".

Monotonous, "MasaAllah!'. Aku, tercengang, "awatnya?"

Monotonous, "sorry Chan! aku lupa bayar air kau!". Z dah tergelak dah.

aku, "Jadi nak buat apa ni?"

Z, "Patah baliklah"

Jadi kami pun patah balik, orang orang yang ada kat cafe tu, semua pelik tengok aku, ada yang tak berkedip tengok aku, ada yang terkebil kebil tengok aku, ade yang wondering tengok aku, and ade yang berbisik dengan hati mereka"apa pasal minah ni patah balik ni?". (Jangan tanya aku macam mana aku boleh tau apa yang diorang bisikkkan). Monotonous bagi duit RM1.40 kat aku and serahkan segala urusan pada aku. Malunya jangan cakaplah, MALU GILA bai!.

aku pandang pak cik yang kat kaunter, Z dengan Monotonous melihat aku dari jauh. Reaction muka aku berubah dalam masa 1/30 saat. Dari tersengih sengih to serius gila nak mati. Semua sebab nak cover malu.

"Pak cik, air jagung bungkus satu" aku hulurkan duit pada pak cik. Aku lihat sekitar meja kaunter tu, tak nampak pulak buku nota 555. Jadi maksudnya urusan berhutang tak dijalankan kat situ. 

Aku keluar dari cafe dengan muka selamba, Dua sahabat aku tu dah pandang aku tersengih sengih dah. Aku tahan gelak aku, bila dah agak agak jauh dari cafe barulah tergelak gelak macam apa ja. 

Itu dah kira baiklah teringat yang air yang aku beli tak berbayar lagi. Kalau tak teringat macam mana? ha, mampus aku, tak halal minuman yang aku minum. Setipa molecules H2O tu pasti dipersoalkan. Apa mau jawab bebeh kat akhirat nanti?Menangis tak berlagu beb.

So, pengajarannnya, kalau beli air, jangan harapkan orang lain bayarkan, sebaiknya bawa duit sendiri. (ada kait mengait ke pengajaran ni?)

p/s: sepatutnya mende ni aku share dengan korang semalam, tapi disebabkan aku berdraama lah pulakkan semalam, jadi tak tertulis mende ni. Maaf maaf maaf. 






No comments: